Houston, we have a problem: een beroep in crisis

In april 1970 gaat het mis in ruimteveer Apollo 13. Zwevend in de ruimte explodeert een zuurstoftank en heeft de bemanning een acuut probleem. Terwijl de bemanning in de ruimte zweeft wordt in Houston alles gedaan het ruimteveer weer op de aarde te krijgen. Onderstaand fragment, uit de Oscarwinnende film ‘Apollo 13,’ laat zien dat op beslissende crisismomenten open leiderschap en nieuwe, out-of-the-box ideeën nodig zijn. Immers ‘failure is not an option!’

Dit verhaal en met name dit fragment hebben alles te maken met ons beroep in crisis. Een explosie van negatieve berichten over de accountancy alleen al in de laatste 6 weken. Een kritisch AFM-rapport over kwaliteit van de Big4-kantoren, een kritisch interview over kwaliteit bij kleinere kantoren, kritische berichtgeving in het FD en forse statements in het green paper van Barnier. Ook de inhoudelijke reacties van het NIVRA, reacties van Kamerleden en meningen van al dan niet zelfverklaarde deskundigen –of ze nu terecht zijn of niet- stemmen droevig. De crisis lijkt compleet.

Juist daarom is het nu tijd voor actie. Tijd ons beroep weer te laten landen in de maatschappij. Maar niet als een beroep dat zich beroept op wetten en regels en niet begrepen wordt. Een beroep dat pro-actief uit eigen kracht zich ontwikkelt naar een zichtbaar relevante functie in het maatschappelijk verkeer. Een beroep dat communiceert met het maatschappelijk verkeer en ook de percepties kan managen. Een beroep dat een stevige basis kent in wetenschap, opleiding, ethiek en innovatie. Een beroep dat wordt uitgeoefend door goed opgeleide, integere professionals met plezier in hun vak. Een beroep dat ik nog lang wil blijven uitoefenen!

Als u dit gevoel deelt, denk dat mee over die toekomst! Discussieer hier en op de verschillende podia en laat juist dit geluid horen. Laat horen wat je van de huidige situatie vindt en waar je verbetering ziet. Of bezoek de eerste, spontane brainstormsessie aanstaande vrijdag 22 oktober bij Coney in Rotterdam, georganiseerd op initiatief van Pieter de Kok (Waarom? Klik hier! Aanmelden via DM aan @ConeyNL).

3 reacties op “Houston, we have a problem: een beroep in crisis

  1. Pingback: Tweets that mention Houston, we have a problem: een beroep in crisis « Accountancytrends -- Topsy.com

  2. De accountant heeft in NL en ook wereldwijd een functie die voortkomt uit wetgeving. Nu bepaalt de wetgever in het pré-AFM-tijdperk niet hoe de accountant zijn organisatie en werkzaamheden inricht, maar doen de “oude wijzen” vanuit de eigen beroepsgroep dit. Hebben wij meer oog voor de eindgebruiker in deze dan de eindgebruiker zelf?

    Dacht het niet … daarom bevinden de accountants zich op dit moment in het AFM-tijdperk. De AFM die als een soort publieke consumentenbond de belangen van ons ieder behartigt als het gaat om de inrichting van de organisatie en de werkzaamheden van de accountant. In mijn ogen vergeten veel accountants voor wie wij vandaag de dag de producten leveren die we leveren. Niet alleen de factuurbetaler moet tevreden gesteld worden, maar ook andere belanghebbenden moeten een “goed gevoel” hebben bij de producten die accountants leveren.

    Gezien alle kritiek van buiten de beroepsgroep kunnen we de conclusie trekken dat bij de belanghebbenden het “goede gevoel” ontbreekt. In plaats van ten strijde te trekken tegen de geleverde kritiek (oeroude verdedigingsmechanisme), lijkt het mij vele malen beter de kritiekleverende instanties te omarmen. Trek het begrip klant breder dan de partij die de nota betaald en vraag “de klanten” hoe van buitenaf tegen de beroepsgroep wordt aangekeken, waar verbeterpunten liggen en at mogelijk een gemis is. Alleen zo kunnen accountants hun organisatie en werkzaamheden aan laten sluiten bij de beleving van de klant en niet andersom.

    Heb het lef u als beroepsgroep kwetsbaar op te stellen en zet de klant écht centraal.

  3. Pingback: Spontane brainstorm: hervorming in accountancy! « Accountancytrends

Plaats een reactie