Van beeldverklaring naar bewegend-beeld-verklaring

Weg met dat oudbollige gedoe op papier, we gaan nu eens laten zien waar we echt voor staan! Dat moet de directie van SharePeople wel gedacht hebben toen de accountant weer het lijstje aanleverde met de wettelijk verplichte items voor het jaarverslag. En die directieboodschap laten zien is goed gelukt! Over 2008 werd nog een 21 pagina’s tellend jaarverslag opgesteld, wat niet onaardig oogde. Maar eerlijk is eerlijk, het Jaarverslag over 2009 in de vorm van een film is een stuk boeiender. Op Accountancynieuws.nl was te lezen dat de directie “alleen voor de accountant nog een paar zaken op papier heeft moeten zetten, maar ook dat zou volledig op film moeten kunnen volgend jaar”.

Het jaarverslag over 2009 zal SharePeople best wat extra tijd gekost hebben. Het kort en bondig overbrengen van de activiteiten over het afgelopen jaar, de huidige ontwikkelingen en de toekomstvisie van een onderneming is vaak een stuk lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Toch geeft dit jaarverslag 2009 ongeveer net zo’n beeld van de onderneming als de pdf-versie over 2008. Hoewel je wel snel van begrip moet zijn om de cijfermatige opstellingen in een aantal seconden op je in te laten werken. Het jaarverslag sluit wat meer aan bij de belevingswereld van alle dag in deze 21e eeuw. Die wereld is te omschrijven als beeldcultuur, geen lappen tekst, en we laten geen moment onbenut om onszelf te promoten. ‘Het oog wil ook wat’ is inmiddels vervangen door ‘wat wil het oog niet?’. Daarom zou het best eens kunnen zijn dat voor de grotere en maatschappelijk georiënteerde ondernemingen het jaarverslag in deze vorm op korte termijn de standaard wordt.

Wat de accountant met deze ontwikkeling moet is nog niet duidelijk. Wat de ondernemer daarvan vindt? Dat is inmiddels vanuit dit voorbeeld wel duidelijk: “…alleen voor de accountant hebben we nog een paar zaken op papier moeten zetten, maar ook dat zou volledig op film moeten kunnen volgend jaar”. Vrij vertaald: ‘Alleen de accountant loopt nog een beetje achter, maar dat zal volgend jaar wel over zijn’. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd weinig van zulke optimistische mensen over accountants ben tegengekomen….

Als je vanuit accountancy-oogpunt je gedachten hierover laat gaan, komen er wat onbeantwoorde vragen bovendrijven. Ik noem er een paar:

  • Op welke wijze wordt vastgelegd welke versie van het jaarverslag gekoppeld is aan de jaarrekening waarmee de verenigbaarheid is gecontroleerd? Of gaan we gewoon afspreken dat de laatste versie op de site van de ondernemer altijd de gecontroleerde versie is?
  • Hoe om te gaan met het ‘gelijktijdig met en op dezelfde wijze als de jaarrekening nederleggen van het jaarverslag bij de Kamer van Koophandel’ (art 2:394 BW)?
  • In hoeverre moet het getoonde beeldmateriaal (naast de tekstmatige zaken) worden meegewogen in het oordeel van verenigbaarheid? Zou bijvoorbeeld een uitermate positieve voorstelling van zaken in de film (gewoon een leuke set) strijdig zijn met het beeld van de jaarrekening met negatieve ratio’s en resultaten?
  • Op niet al te lange termijn verwacht ik bij non-profit instellingen deze trend niet alleen bij het jaarverslag, maar ook bij de jaarrekening. Hoe dan om te gaan met ons geliefde inzichtsvereiste? Of vinden we het uitbeelden van de jaarrekening in plaatjes met hier en daar een getalletje wel het juiste inzicht geven? Het lijkt in ieder geval wel in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar beschouwd te gaan worden!

Op de site van SharePeople was de definitieve jaarrekening met goedkeurende accountansverklaring beloofd op 19 april 2010. Inmiddels staat hier (na een vriendelijk gemailde vraag waar de jaarrekening toch bleef) 28 april 2010 vermeld. Zou SharePeople zo blij geweest zijn met het jaarverslag dat ze het snel wilden publiceren? Of zou de accountant nog bij het vaktechnisch bureau hebben moeten navragen wat er nu precies in de laatste paragraaf van de accountantsverklaring zou moeten staan? Sowieso mag ik wel constateren dat op dit gebied de beroepsorganisatie nog geen statement heeft afgegeven. En misschien moet de wetgever de tekst van ‘het nederleggen van het jaarverslag ten kantore van…’ ook eens wat gaan updaten.

Advertenties

2 reacties op “Van beeldverklaring naar bewegend-beeld-verklaring

  1. Dank voor het signaleren van ons jaarverslag. Inmiddels staat de jaarrekening online.
    Overigens komt de zin ‘Alleen de accountant loopt nog een beetje achter, maar dat zal volgend jaar wel over zijn’ niet bij ons vandaan en is deze geheel voor rekening van de schrijver van deze blog. Wij zijn van mening dat onze accountant Van Asselt goed heeft meedacht over de consequenties van het publiceren van de jaarrekening op film. Wel hebben wij de les geleerd dat het bij film nog belangrijker is om de cijfers voor publicatie nogmaals te laten controleren en dan pas online te gaan met de film.

    • De zin was onterecht tussen aanhalingstekens gezet, alsof het een letterlijk citaat zou zijn. Excuses voor de onduidelijkheid, deze onnauwkeurigheid is aangepast.
      Het gemaakte punt is ook niet bedoeld als kritiek op uw accountant, zoals aangegeven is het juist positief te waarderen als volgend jaar een papieren versie van het jaarverslag niet meer nodig is. Daarmee bedient hij een vooruitstrevende organisatie als de uwe op de juiste manier. Het bredere aandachtspunt hierin is echter dat de accountancybranche (met daarbij beroepsorganisaties en wetgever) er voor zal moeten waken om ver achter deze ontwikkelingen aan te slepen en hierin juist proactief zal moeten participeren!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s