Heerlijk Helder Transparant

Transparantie. Het is bijna een modewoord geworden. Geen mission statement, strategieformulering of beleidsplan is op te slaan, of de term transparantie wordt erin genoemd. Soms is het bij nietszeggende termen wel eens goed om back to the basics te gaan. Gewoon terug naar het Van Dale – Groot Woordenboek der Nederlandse Taal. Daar staat: Transparantie, het transparant zijn. Oneigenlijk gebruikt: gemakkelijk te doorzien, helder van structuur. Figuurlijk gebruikt: een dieper liggende zin latende doorschijnen. Blijkbaar is een transparante onderneming dus een organisatie die op een heldere wijze communiceert wat haar diepere bedoeling is.

De term transparantie schoot door me heen toen ik het eergisteren bijgewerkte Geschenkenregister 2010 van de Tweede Kamer tegenkwam. Dat register zou moeten bevorderen dat kamerleden open en eerlijk zijn over welke geschenken ze krijgen van de Nederlandse burgers. Ik denk zo maar om vermeende omkoping te voorkomen. Of zou het misschien zijn als publicatie van een zogenaamde graadmeter voor populariteit?

Een paar opvallende zaken van het geschenkenregister op een rij:

  • Het Geschenkenregister 2009 is het laatst bijgewerkt op 17 december 2009. Het Geschenkenregister 2010 toont geen in 2009 ontvangen geschenken. Het is misschien wat naïef, maar zou er echt vanuit zijn gegaan dat kamerleden tijdens het Kerstreces geen geschenken krijgen?
  • Met stip op 1 van geschenkenontvangers staat Kamervoorzitter Gerdi Verbeet. Zij heeft tot en met 20 april zo’n 41 geschenken gekregen. Nu zou dat kunnen zijn omdat zij misschien een aantrekkelijke vrouw is, maar laten we het er maar op houden dat het gewoon vanwege haar functie is.
  • Opvallend is dat zij van bijna geen van de geschenken die zij krijgt een waarde kan bepalen. Van flessen wijn, kinderboeken, DVD’s etc. kon zij echt de waarde niet vinden. Hoewel dit ook een verbod van haar inboedelverzekeraar zou kunnen zijn; haar huis moet wel overvol zijn!
  • Gerdi Verbeet is tegelijkertijd ook de geschenkenaanvoerder van de PvdA (bij deze genomineerd voor Partij van de Attenties), deze partij is hoofd-aannemer. Nu heeft de PvdA sinds de val van het kabinet natuurlijk ook alle tijd om zich alle attenties te laten welgevallen, maar ook in 2009 waren zij de top-ontvangers.
  • In 2009 heeft de gehele PvdA-fractie een boek van de heer J. Poot gekregen over ‘Doodzonde tegen de rechtsstaat’. Blijkbaar was dit boek te moeilijk, niet leuk genoeg of te confronterend, bijna alle fractieleden hebben het boek teruggezonden. De geschenkenlijst meldt dus gelukkig ook de cadeautjes die uiteindelijk niet gekregen zijn. Dat is pas transparant!

Wat het geschenkenregister met accountancytrends te maken heeft? Alles! Hoe vaak beweren accountants niet dat ze transparant zijn! En welke middelen geven we het maatschappelijk verkeer om dat zelf vast te stellen? Het is natuurlijk maar de vraag of het geschenkenregister van de Tweede Kamer werkt. Op het eerste gezicht lijkt het heel wat. Na het tweede gezicht vraag je je werkelijk af of de verschillen tussen partijen wel zo groot zijn. Zou het CDA misschien een drempel voor de meldplicht hanteren, waardoor zij nauwelijks op de lijst voorkomt? Of zouden andere partijen de meldplicht voor een fles wijn alleen laten gelden als hij ook daadwerkelijk gesmaakt heeft? Het register lijkt te zijn verworden tot een papieren tijger die niets meer zegt. Het lijkt alleen nog op een Tracking & Tracing-system, de gulle gever kan zo bezien of zijn gift op de juiste plek is aangekomen.

Toch zet deze formaliteit wel tot nadenken. Moeten we in de accountancy ook inzicht gaan geven in wat we van welke cliënt als attentie krijgen? Natuurlijk hoor ik al van alle kanten de accountants met bezwaren komen:
“Ja maar, we hebben toch onze interne procedures bij de ontvangen geschenken groter dan € 200?” Ja natuurlijk, maar die interne procedure heeft de Tweede Kamer ook, toch geeft zij dit inzicht.
“Ja maar, we moeten toch geheim houden welke cliënten we bedienen om onze geheimhouding niet te schenden?” Het is maar de vraag in hoeverre dit nu nog een geheim is. De digitalisering van jaarrekeningen brengt ook met zich mee dat als je de naam van een accountant intypt, je gelijk zijn afgegeven verklaring gaat zien. Hoe bedoel je geheimhouding?
“Ja maar, wij zijn toch geen publieke sector?” Als het de accountantsbranche niet lukt om het vertrouwen van het maatschappelijk verkeer te behouden en transparantie te vergroten, zijn we binnen de kortste keren een publieke sector door introductie van een overheidsorgaan dat staatsaccountant heet.

“Ja maar…….” Laten we als accountants nu eens niet denken vanuit onmogelijkheden in het transparant handelen in het maatschappelijk verkeer. Want dan belanden we vanzelf bij het volgende woord in de Van Dale: transpiratie! Dan doen we ontzettend ons best, werken ons in het zweet en wordt het stinkend vechten tegen de bierkaai. Nee, laten we dat niet doen! Maar gewoon gaan voor Heerlijk Helder….Transparant.

Advertenties

Eén reactie op “Heerlijk Helder Transparant

  1. Pingback: uberVU - social comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s