Twitterende accountants, een spetterend idee?

Wat een gek woord eigenlijk: twitteren. Dat is het kwetteren van Engelstalige vogels. In Nederland gebruiken we de uitdrukking wel eens dat het door al het gekakel een kippenhok lijkt. Een aardige Nederlandse variant van twitteren zou daarom best wel ‘kakelen’ kunnen zijn. Echt heel erg positief komt de term niet op me over, meer een beetje inhoudsloos. Is kakelen wel iets voor accountants?

Het medium Twitter is een vluchtig medium. Geschikt om de meest simpele gedachte uit te breiden tot een reusachtige omvang van 140 tekens. Ook geschikt om het meest professionele denkwerk voor degene die het ter harte wil nemen te vereenvoudigen tot een uiterst hapklaar en ogenschijnlijk eenvoudig berichtje. Het grote voordeel blijft toch wel dat het geen verplichtingen schept om een fervent follower van iemand te zijn. Mocht er tussen alle wijze woorden een domme opmerking zitten, reageren is nooit verplicht. Anderzijds is ook waar, dat als er tussen alle nonsens een onmiskenbaar intelligente opmerking waarneembaar is, deze zonder enige schroom ter harte mag worden genomen.

Ondanks de uiterst onpersoonlijke en binaire communicatiewijze van nullen en enen, mag Twitter zich met recht een sociaal medium noemen. Het brengt mensen dichter bij elkaar door de mogelijkheid te bieden om te communiceren, anderen te laten weten wat je denkt en wat je bezighoudt en kennis te delen.

Is dit een medium waar accountants hun voordeel mee kunnen doen? Mijn mening is een volmondig ja. Onderbouw daarvan? Wel, één van de meest fundamentele beginselen uit de Verordening Gedragscode (VGC) zoals die door het NIVRA als regelgeving is opgelegd: professioneel gedrag. De VGC benadert dit beginsel wat negatief: ‘de accountant onthoudt zich van handelen dat het accountantsberoep in diskrediet brengt’. Ik zou het graag positief willen stellen: de accountant dient datgene te bevorderen wat het accountantsberoep (figuurlijk) krediet verstrekt. Een van de grote kernwaarden hierin is transparantie. Laat als accountant zien waar je mee bezig bent, wat je beweegt in je beroep. Welke keuzes je maakt in het naast je cliënt staan in advisering. Laat zien welke regelgeving je tijd kost, welke tools je gebruikt om je beroep uit te oefenen. Etaleer wat je onderneemt om je kennis op peil te houden en maximale kwaliteit na te streven. Kortom, communiceer over je professioneel gedrag en vergroot daarmee het vertrouwen wat je van het maatschappelijk verkeer krijgt! Daarmee zijn Twitter, Linked-in en bloggen sociale media die ingezet kunnen worden om het genoemde doel te bereiken.

Afsluitend neem ik wel aan dat degenen die dit professioneel gedrag nastreven ook zo professioneel zijn om de integriteit, objectiviteit, deskundigheid en zorgvuldigheid en vooral ook geheimhouding in hun sociale uitingen niet uit het oog te verliezen!

Advertenties

2 reacties op “Twitterende accountants, een spetterend idee?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s